SIMPLE
Diary Owner Friends


About Me

Nuraqilah Syahida,16 be.Suka main main dan tak pernah serious.Suka makan. Dah KBYE.


Shoutbox

Sosial
: Qyla Sempoi
: Aqyla_Sisimple
: qyla_poi
Teman
SAYANG



Couple Itu Haram Atau Apa?
Sunday 14 September 2014 | 1 Miku(s)




Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.Duduk duduk,bosan bosan dan ada yang tetiba bertanya dekat qyla yang kapel itu sebenarnya haram atau tidak? okayy, nak kongsi ni. Even qyla sendiri pun kapel kan. Tapi.. dah orang tanya, kita jawab lah kan. saya bukan selidik daripada satu info je, tapi info ni saya dapat dari ustazah,ustaz,internet,blog dan juga lain lain. Couple itu haram atau tidak ? Pernah dengar "Kita sedang bercouple, yang kita lihat bukan dirinya, tetapi adalah lakonannya"
 Pernah dengar kan ? Okay nak habak nii. Couple ini bukan soal haram atau jijik? Mesti kita kelirukan sebab ada yang kata couple ni halal kalau ada niat nak berkahwin dengannya ? Kalau macam tu saya pun ada niat nak kahwin dengan bf saya. So, halal kah ? HAHA. ini yang budak budak salah sangka tentang erti couple sebenarnya. Couple sebenarnya memang haram dan dah ditulis didalam hadis memang haram. Apabila seorang lelaki dan perempuan menyimpan perasaan. Okay,, sayang itu lumrah. Rindu itu juga lumrah.Tapi kita kawal sayang itu dengan IMAN. Allah haramkan couple sebab apa ? Sebab bila kita dah sayang seseorang, kita akan rasa bernafsu terhadap dia. Iye kan ? Dont get me wrong. Sebab saya juga manusia. Dan yup. Saya jugak pernah couple.Selain itu, couple ini bukan soal, "cinta". Nak dimaklumkan kat sini, couple itu sebenarnya bukan cinta. Zaman sekarang ni "ILOVEYOU" dah murah dah. Yang mahal nya apa ? Mestilah "Aku terima nikahnya".kan ? Couple juga disahkan haram kerana atas perbuatan manusia sendiri. Seringkali Allah berfirman. Kawal sayang dengan Iman. Tapi manusia sekarang ? Kawal sayang dengan memasuki bilik dan melakukan hubungan terlarang. Bila dah buat perkara sumbang, mulalah anak haram dilahirkan dan dibuang sana sini. Hamba cilik yang tidak berdosa. Yang baru nak kenal erti dunia. See? Ini baru 2 contoh kenapa couple itu haram. ada banyak lagi kenapa couple itu haram kerana couple bermulanya dari zina hati. Okay, saya bukan ustazah nak ulas panjang sebab saya pun banyak dosa yang saya lakukan. Saya cuma memberi info yang lanjut atas permintaan adik saufiyah yang bertanya dia keliru sama ada couple ini haram atau tak. Jadi disebabkan rajin punya pasal. Saya buat beberapa ulasan. Jadi kepada adik saufiyah tersayang, jika adik ingin couple, berpadalah. Berdoalah agar tidak terpesong dengan gelaja yang salah. Pesanan buat diri saya juga dan kepada Muhammad Aliff Fahmi :) Sekian,



Blogger Anna Lee said...

betul betul .. baguslah kalau kita dah tau serba sedikit tentang perkara yang halal dan haram.

 

Post a Comment